Gele en rode kaarten

Onur Ozyigit

BOETES VAN GELE EN RODE KAARTEN. CONFORM BESTUURSBESLUIT MOETEN SPELERS DE BOETES VAN GELE EN RODE KAARTEN ZELF BETALEN.

Categorie B:

Gele kaarten:

In deze categorie van het veldvoetbal wordt gewerkt met een tijdstrafregeling.

Een tijdstraf duurt tien minuten. Voor pupillen, geldt een tijdstraf van vijf minuten.

Het opleggen van een tijdstraf heeft geen verdere gevolgen voor de betrokken speler.

Dit betekent dat er later geen andere straf uitgesproken kan worden.

Een speler kan slechts eenmaal per wedstrijd een tijdstraf opgelegd krijgen.

De scheidsrechter toont de speler hierbij wel de gele kaart.

Bij een tweede waarschuwing volgt een rode kaart voor de speler en mag de speler niet meer verder spelen.

Rode kaarten

Bij handelingen met buitensporige inzet en ernstig wangedrag trekt de scheidsrechter een (directe) rode kaart.

De speler moet dan direct het veld verlaten. De scheidsrechter vermeld na afloop van de wedstrijd het incident op het wedstrijdformulier.

De betreffende speler wordt daardoor ‘in staat van beschuldiging’ gesteld door de tuchtcommissie van de KNVB.

Vervolgens doet de tuchtcommissie op een zo kort mogelijke termijn uitspraak over de strafmaatregel.

Een speler die met een directe rode kaart van het veld wordt gestuurd, mag in ieder geval niet deelnemen aan de eerstvolgende bindende wedstrijd van zijn team.

Categorie A:

Tijdstraf kunnen niet worden opgelegd aan elftallen die uitkomen in de categorie A van het veldvoetbal.

Tot de categorie A behoren:

• mannen veldvoetbal standaard Topklasse tot en met de zesde klasse
  • mannen veldvoetbal reserve Hoofdklasse tot en met de reserve derde klasse
  • vrouwen veldvoetbal Eredivisie vrouwen tot en met derde klasse
  • JO19, JO17, JO15 Eredivisie tot en met de eerste klasse
  • JO13 eerste divisie tot en met Hoofdklasse

In de A categorie worden Gele en Rode kaarten op de volgende wijze bestraft:

Jeugdleden
  • Gele kaart (t/m 4e registratie)
  • Gele kaart (vanaf 5e registratie)
  • Rode kaart / 2 x gele kaart
€16,00
  • Gele kaart (t/m 4e registratie)
€16,00
  • Gele kaart (vanaf 5e registratie)
€28,20
  • Rode kaart / 2 x gele kaart
€28,20

Een speler die met een directe rode kaart van het speelveld wordt gestuurd, mag (automatisch) niet deelnemen aan de eerstvolgende bindende wedstrijd van zijn team. Tot en met de dag waarop dit team één bindende wedstrijd heeft gespeeld, is de speler ook niet gerechtigd om in een ander elftal van de vereniging uit te komen.

De boetes worden geïncasseerd via automatische incasso (idem als de contributie). Indien je nog steeds geen machtigingsformulier hebt ingeleverd, dan ben je verplicht om de boete contant te betalen in het wedstrijdsecretariaat vóór aanvang van je eerstvolgende wedstrijd. Ook hier geldt weer Niet betalen = Niet spelen